Jeg føler mig meget mere sikker, levende og ser mig selv komme ud over kanten, der hvor jeg brænder igennem. Du har været en fantastisk inspiration, motivator og jeg er uden tvivl blevet end bedre leder pga. dig Carsten Lindkvist Madsen, Markedschef Kinnarps
Philip besidder en fantastisk kombination af ro og troværdig, samtidig med at han er målrettet og forretningsorienteret. Det gælder også for hans formidling; tydelige og troværdig budskaber, der rammer lige i øjenhøjde. Trine Colding, HR chef, Post Danmark  
Philips role as instructor was highly appreciated. It was a pleasure for all of us to work with him. His ability to guide in respect for the individual was a valued quality Ellen Andersen, VP, Vestas Wind Systems
Hvis man i udgangspunktet er skeptisk over for en metode, og denne skepsis bliver gjort helt og aldeles til skamme, er det vel den bedste anbefaling, der kan gives Mikael Bonde Nielsen, Kommunikationsdirektør Coca-Cola Nordic Services
1000 tak for et super indspark til min præsentation. Du gav mig et selvtillidsboost, så jeg følte mig rolig og afklaret under præsentationen Jeanette Press, Kommunikationschef, DAB
Philip is the most dedicated and competent instructor within his territory. It was very inspiring to participate in Philip's training Martin Skjødt Poulsen, IT sikkerhedsekspert, Dansk Supermarked A/S
Philips evne til at nå igennem med sit budskab er imponerende, ikke mindst på grund af hans store evner som skuespiller, hvilket afstedkom et ikke blot indsigtsgivende men også særdeles underholdende foredrag! Susanne Hammer, jurist og direktionssekretær, Lærerstandens Brandforsikring    
Stimulating, thought provoking, and very well received by a group of “seasoned veterans” who prior to the session thought they were experts but left with a whole new perspective and inspiration on how to improve their performance Andrew Graham, Senior Vice President, Systematic UK
Det er det absolut bedste kursus jeg har taget. Jeg føler jeg står tilbage med en masse værktøjer, som jeg prøver at realisere i mit daglige arbejde. Foreløbig med succes. Kan kun anbefale dette kursus (præsentationsteknik) Jonas Troelsen, Teamleder dôTERRA
Perfekt blanding af teori og praksis. Meget givende, at Philip var skuespiller og derfor kunne indlægge 'on the stage' rollespil. Mette Vorre, HR Business Partner, Simcorp
Specielt den praktiske del gav deltagerne det største løft. Især instruktørens evne til at fange de vigtigste indsatsområder og efterfølgende gennem rollespil at synliggøre dem for deltagerne var helt unik Flemming Jensen, Product Group Manager, Kamstrup

To be or not to be

Om hvordan vi opnår 100% troværdighed, så vi glemmer alle de ting, der distraherer os, og i stedet stiller os til rådighed for det, vi skal.
I dette nyhedsbrev vil jeg fortælle en personlig historie, der både var grænseoverskridende og udfordrende, men også frisættende og udviklende. Den handler om, hvordan det kan være en forudsætning, at bruge sig selv i sit arbejde. Som skuespiller er det faktisk en nødvendighed for at bidrage med det ypperste. ”Du er budskabet”, siger jeg tit i forbindelse med formidling af budskaber. Tror vi ikke på dig, tror vi heller ikke på dit budskab. Det betyder ikke du skal være privat. Stærk formidling handler nemlig ikke om dig, men det starter med dig.

Autenticitet som et værktøj
For en del år siden fik jeg mulighed for at deltage i et kursus med Frank Corsaro.
Frank er en af Amerikas mest anerkendte skuespilcoaches. Han er tidligere leder af  det legendariske Actors Studio i New York, hvor han arbejdede med bl.a. Marilyn Monroe, James Dean og Paul Newmann. Med andre ord, dette er en af de tunge drenge, og jeg glædede mig, som et lille barn juleaften, til at møde denne mand. Jeg blev ikke skuffet.

savvy_designs-2009071525438-18206194Frank_Corsaro_Michael_Gazzo_Marilyn_Monroe__Lee_Strasberg-originalJeg fik til opgave at spille en scene fra ”A Beautiful Mind”. Vi skulle spille en scene, hvor den skizofrene nobelpristager, venter på at komme på sindssygehospitalet og dermed skilles fra sin kone. Efter det første bud var feedbacken, at vi var realistiske og afdæmpede i vores spil, men Frank savnede, at der var mere på spil. Hvordan blev det farligt, uden at vi kom til at overspille?

 

 

Udfordringen var, hvordan spiller jeg en skizofren? Hvordan ser det ud? Hvordan undgår jeg det bliver et plagiat? Hvordan bringer jeg mig selv et sted hen, jeg aldrig selv har været? Med andre ord, hvordan går jeg fra at spille noget, til at blive det? Hvordan påtager jeg mig en rolle, så det fremstår troværdigt?

Frank tog fat i den skjulte konflikt i scenen, der handler om, at min karakter er ved at miste det han holder mest af i verden, sin hustru. Han ville gerne hjælpe mig med at skabe en stærkere identifikation til den figur, jeg spillede. Og hvordan gør man så lige det?

 
Han begyndte at udspørge mig om, hvad jeg holder mest af i verden. Det var min lille søn, der var 6 måneder på det tidspunkt. Han bad mig herefter beskrive min søn i detaljer, hans udseende osv., og jeg kunne mærke alle mine følelser for knægten vælde op. Derefter spurgte Frank mig, hvad jeg frygtede mest af alt i verden. Forundret svarede jeg det, som de fleste forældre kan nikke genkendende til: At miste min søn. Jeg skulle nu beskrive mine skrækscenarier, som handlede om, at jeg var bange for, han skulle få en plasticpose over hovedet eller drukne ved et uheld. Da jeg var færdig, spurgte Frank: ”Will you allow yourself to use that in your work, Philip?” med drævende New York dialekt. ”Joeh, jo det kunne jeg godt”, svarede jeg, da tankerne ikke længere skræmte mig. Frank bad mig om at genopleve den angst, jeg havde følt. Men i stedet for at beskrive den, bad Corsaro mig nu vise, hvad jeg præcis forestillede mig i forbindelse med at miste min søn. Spille det!

Det var vildt grænseoverskridende for jeg begyndte at gispe, som om jeg selv var ved at blive kvalt, og Corsaro råbte: ”You are the boy!”. Jeg begyndte at krampe, som om jeg var ved at blive kvalt. I denne tilstand blev jeg bedt om at genspille den scene, hvor nobelpristageren får et anfald af skizofreni, da han skal tage afsked med sin hustru. Problemet var, at de færreste ved, hvordan et anfald af skizofreni helt ser ud, men i stedet for at lade det være et problem, antog vi at det kan vise sig på mange forskellige måder. Vi tog afsæt i karakterens angst for at miste noget, skruede op udtrykket, men med afsæt til noget jeg kunne relatere til. Dette kaldes indenfor skuespilteknik, Method Acting.

Scenen blev spillet for anden gang. Gispende og med stor energi kom jeg igennem scenen, der fremstod overvældende, nærværende og ægte – nogle mente endda mere end den scene, der rent faktisk er i filmen med Russel Crowe. Den forvandling, som Frank Corsaro i løbet af få minutter fremkaldte i mig, var højst overraskende. Fra at have en stille, afdæmpet og veludført scene, var det pludselig en følelsesmæssig eksplosiv scene, der udfordrede både skuespillerne og publikum.

Hvad lærte jeg af denne oplevelse?
Scenen handlede ikke om min søn eller mig, men det startede hos mig. Jeg blev bragt i en tilstand, hvor fokus var i kroppen i stedet for i hovedet. Jeg stillede mig til rådighed for scenen, for historien og undgik at mit ego kom i vejen. Jeg brugte mig selv, tog afsæt i mig selv og opnåede derved autenticitet, hvilket for øvrigt betyder at handle på sig selv, på græsk. Jeg fandt ud af, at det oplagte bud, som regel ikke er det mest interessante.
 

 

Hvad kan du lære af denne historie?
Det er selvfølgelig op til dig selv, men jeg håber selvfølgelig at du blev inspireret. Der hvor jeg oplever en parallel til det virkelige liv eller i erhvervsmæssig sammenhæng er, når folk skal kommunikere vigtige budskaber.

  • Tit kommer folk i vejen for dem selv, når de gerne vil fremstå troværdige. De har i stedet brug for at sætte sig udover sig selv, for at brænde igennem og komme udover kanten med deres budskaber. Deraf udtrykket ”brænde igennem” Forbrænd energi og skab energi med din kommunikation. Der skal være noget på spil
  • Når folk brænder igennem, er det ikke fordi de kan huske alle ”replikkerne”. Det er, når de taler fra et sted i dem selv, der betyder noget, til et sted hos andre, som betyder noget. Hvor taler du fra, og hvad taler du til?
  • Vi brænder igennem, når vi er transparente og ikke forstiller os. Når vi har modet til at være, i stedet for at spille. Stil dig til rådighed, med det du kan bidrage med

Brug dig selv i dit arbejde
Det jeg lærte var selvfølgelig henvendt mod skuespillere, men jeg bruger disse teknikker, når jeg hjælper folk med at brænde igennem med deres kommunikation. At de bruger deres autenticitet som et praktisk værktøj til at nå deres mål. Selvom processen kan virke skræmmende, er belønningen det værd.

Jeg har samlet disse principper i et begreb, jeg kalder A.C.T.I.N.G i forbindelse med personlig kommunikation:
Ambassador – Vær din egen ambassadør og egen bedste ven. Kend dig selv
Credibility – Fremstå troværdig, ved at sætte andre før dig selv. Kend din målgruppe
Team – Arbejd sammen med de dygtigste. Du kan ikke gøre det alene. Hav et stærkt team
Innovation – Hent inspiration andre steder. Tag ikke de mest oplagte valg. Vær innovativ
Nudity – For at give noget af dig selv, må du turde at blotte dig. Hav modet til at være nøgen.
Goal – Hvad er det du vil opnå eller undgå med din formidling? Arbejd aktivt mod et klart mål

Skriv et svar

ANTONAKAKIS.DK – Ravnebakkevej 4a, Gurre, 3490 Kvistgård – Denmark – tlf. +45 26 73 80 50 – philip@antonakakis.dk

Har du lyst til at følge med en gang om måneden og få gode tilbud og gratis tips og historier om adfærd og kommunikation?



Navn:

Email:

 

JA TAK,jeg vil gerne ringes op
og høre mere om et eller flere
af produkterne på siden.


Dit navn (skal udfyldes)

Dit telefonnummer